מאת: חנן עמיר NLP Trainer
אם היו מצלמים סרט קולנוע על החיים שלכם, האם אתם הייתם הגיבורים של חייכם? האם אתם חשים לעיתים את הצורך לצאת להרפתקה חדשה? במאמר נבדוק מה גורם לנו לצאת למסע הגיבור שלנו, איך עושים את הצעד הראשון ומה יעזור לנו להתמודד עם כל הקשיים ולהשיג את המטרה שלשמה יצאנו לדרך.
טוני רובינס מדגים בתיאורית הצרכים שלו שני צרכים מנוגדים, מצד אחד הצורך בוודאות ומנגד הצורך בגיוון. שני הצרכים האלו באים לידי ביטוי בחיי היום יום שלנו. מצד אחד, אנו נהנים לחיות בעולם המוכר והידוע, אנו נמסים בקלות לתוך אזור הנוחות שלנו; אך מצד שני, יש בנו צורך עצום להתקדם, להתפתח ולצמוח. לצורך כך נצטרך לצאת למסע; המסע הזה נקרא מסע הגיבור והוא דן בכוחות הפסיכולוגיים ובתהליך המסע.
חשבו לרגע על הסיפורים שגדלנו עליהם, הספרים, הסרטים, הדמויות שאנו רואים בעיתונים ובחדשות, האם יש משהו שמאפיין את כולם? לטענת ג’וזף קמפבל, התשובה היא חיובית. הוא הגיע למסקנה זאת לאחר שחקר אלפי סיפורי מיתולוגיה עתיקים וסיפורים חדשים יותר; בדרך זו, זיהה דפוס התנהגות ותבנית של הגיבור בסיפור. נושא זה נחקר, במשך שנים רבות וכמעט בכל סרט שנראה או ספר שנקרא נוכל למצוא חלק גדול מעקרונות אלו, אשר מראות את הדילמה של הגיבור בסיפור, מה גורם לו לצאת למסע או לבצע שינוי? מהם הכוחות הפסיכולוגיים והנפשיים שהוא נדרש להן בכדי לצאת למסע? ומה התהליך שהוא עובר במהלך הדרך?
בעזרת הבנת מסע הגיבור, נמצא את הכוחות ליציאה למסע. נאתר את המוטיבציה לתחילת תהליך השינוי, נמצא מהם הכשלים שעלולים להתרחש במהלך המסע; בנוסף, נוכל לחזק את המשאבים שבתוכנו ובעזרתם נוכל לצאת להרפתקה, שהיא חלק משמעותי מחיינו.
ג’וזף קמפבל, בספרו “הגיבור בעל אלף הפנים” מתאר בצורה מפורטת ומעניינת את תהליך השינוי אותו הוא מחלק לשלוש יחידות עיקריות: יציאה, חניכה וחזרה. בכל יחידה יש פירוט מעמיק יותר של התהליך.
קריאה להרפתקה: כאשר אנו נמצאים בשלב זה, אנו פשוט חיים את חיינו: קמים בבוקר, אוכלים ארוחת בוקר, שותים את הקפה שלנו, ממשיכים לעבודה השגרתית שלנו, רואים את אותם האנשים ומסיימים את יום העבודה בחזרה, בפקקים הרגילים; כשאנו מגיעים הביתה, אנו מטפלים בילדים, מסדרים את הבית, רואים חדשות ונרדמים. זה אזור הנוחות המוכר, שמאוד קל להתרגל אליו; אולם, קורה משהו, יש איזה גירוי שמוציא אותנו מאזור הנוחות, משהו שאומר לנו ששגרת החיים שלנו כבר לא משרתת אותנו. זה המקום שבו אנו שומעים את הקריאה להרפתקה. זהו כוח שגורם לנו לזוז באי נוחות בכיסא, שמעורר בנו רצון לעשות משהו שונה. הקריאה לפעולה יכולה להגיע מכוח פנימי שלנו, או לחילופין, מבחוץ, קרי, למשל, בצורת אירוע משמעותי שמזיז אותנו מאזור הנוחות שלנו.
סירוב: בחלק גדול מהמקרים, מיד לאחר הקריאה להרפתקה, מגיע הסירוב ליציאה. בשפת ה -NLP אלו הם ההרגלים והקיבעונות שלנו, כמו גם האמונות המגבילות שלנו, שמשאירות אותנו במקום ומונעות מאיתנו להתקדם; אלו הם השדים, שנמצאים בתוכנו ודורשים מאיתנו להישאר במקום הנוח והמוכר. בסירוב זה, ניתן למצוא את הרווח המשני מהמצב הנוכחי; הרווח המשני, הוא תופעת הלוואי למצב הנוכחי. שינוי דורש מאיתנו להתנתק מהעולם הישן, לוותר על ההרגלים הישנים ולקפוץ לעולם חדש ובלתי מוכר. לעיתים, הרווח המשני גדול כל כך, שהוא מוביל לסירוב משמעותי וגורם לנו להישאר במקום. בשלב זה, הגיבור או כל אדם, נמצא בקונפליקט – מצד אחד הוא נמצא באזור הנוחות ומצד שני, הוא יודע, שאזור זה הוא לא הדרך שלו. הקונפליקט מציין את הקושי להתנתק מכבלי העבר, מהאמונות ומההרגלים הישנים שלנו; ברגע שהאדם כן מצליח לעבור את השלב הזה, הוא נמצא מיד בשלב הבא.
עזרה על טבעית: אחת מהנחות היסוד ה- NLP טוענת כי “האנרגיה זורמת למקום בו תשומת הלב מתמקדת”. בשלב הזה, הפתיחות לשינוי חשובה ביותר, היות והיא מסייעת לנו לכוון את תשומת הלב לרמזים הקטנים שנמצאים בדרך. הרמזים יכולים לבוא לידי ביטוי ככוח על טבעי שמחבר אותנו למסע שלנו. אזיפוס אמר: “האלים עוזרים לאלה שעוזרים לעצמם”; בתהילים כתוב: “אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי?”. לעיתים, אנו מרגישים שאנו צריכים עזרה ולא יודעים היכן למצוא עזרה זו; אנו קוראים לעזרה מהיקום. לעיתים, מגיע מסר מהעולם שמסביבנו או שאנו מוצאים בתוכנו את העזרה, שכבר הייתה שם.
חציית הסף: זהו הצעד הראשון בעולם האמיתי. זהו הצעד הראשון, שיכול להיות קטן, אבל משמעותי ביותר, שיניע את שרשרת השינוי. מל רובינס בספרה “חוק ה-5 שניות”, מדגימה את הצורך בפעולה מידית בכדי להניע את השינוי. ברגע, שהחלטנו שאנו רוצים לעשות פעולה מסוימת, עלינו לספור עד 5 ולבצע. זהו השלב הקריטי, אם הצלחנו לבצע את הפעולה ב-5 השניות הראשונות, אנו נמשיך את התהליך החשוב, המוטיבציה תגבר והדחיינות תיעלם. אך אם נחכה מעבר ל-5 השניות, הסיכוי שנצא לדרך, יהיה נמוך. חציית הסף יכולה להיות – שיחת טלפון, פגישה, לשים שעון מעורר, להיפטר ממשהו ישן, לקנות משהו חדש. זהו צעד מאוד קטן, אבל חשוב ומשמעותי, מאחר והוא מניע את הגיבור לפעולה ומגביר את המוטיבציה שלו.
בטן הלוויתן: אם הגיבור לא עבר את שומר הסף, ניתן לומר שהחלום נגדע באיבו ונכנס למאגר החלומות הגנוזים. אולם, ברגע שהגיבור עשה את הצעד החשוב – עבר את מפתן הסף, הוא נופל לבטן הלוויתן. זה יכול להיות מקום בודד, מפחיד ומשול למוות, אך מיד לאחר מכן, מגיעה הלידה מחדש. בשלבים הבאים, הגיבור יתחיל במסע, שלא בהכרח יהיה קל ופשוט. ברגע שלקחנו על עצמנו מטרה – גדולה, מורכבת ומיוחדת – היא מעוררת בנו הרבה רגשות עוצמתיים ולעומת זאת, בצידה קיים עולם גדול של הלא ידוע. לרוב, איננו יודעים כיצד להגשים את המטרה, מה גודל הפער בין המצב המצוי לבין המצב הרצוי. אזור זה, המייצג עולם לא מוכר, יכול להיות מבלבל ולעיתים, גובל בחוסר אונים. ברגע שיוצאים מבטן הלוויתן, הגיבור נולד מחדש, הוא משאיר את ההתלבטות מאחוריו ומביט קדימה לעבר השינוי.
החלק הבא מתייחס לחלק החניכה, שבו הגיבור עובר חוויות משנות חיים – לומד ומתפתח; הגיבור צריך לעבור את השינוי לבדו ולעיתים ישנם גורמים המסייעים לו בדרך. כמובן, בשלב הזה יכולים להופיע “אויבים”, שיפריעו לו להשיג את מטרתו. אך הרציונל, שעומד מאחורי המסע הוא ש”מה שלא הורג – מחשל”. למעשה, מכל חוויה הגיבור מתפתח וגדל וזאת חלק מהחניכה שלו.
נתיב האתגרים: השלב הראשון בתהליך החניכה נקרא נתיב האתגרים, על הגיבור לעבור מספר משימות, אתגרים וחוויות שונות. כל זה בכדי להוכיח לעצמו ולעולם שהוא ראוי למסע הזה. בחלק מהמקרים, הוא ייכשל – אך לפי הנחת היסוד הידועה – “כל התוצאות הן הישגים. אין כישלון, יש רק משוב ולמידה” – כל אלה, מסייעים לגיבור ללמוד ולהשתפר. הגיבור יכול להסתייע במנטור, מורה, יועץ או כל גורם אחר, שיספק לו את הכלים להצליח. מה שחשוב הוא שכל אלה האחרונים, רק מסייעים לו ומי שצריך לעמוד באתגר, זה הגיבור לבדו, אשר, לעיתים עולה על מורו במהלך הלמידה.
המפגש עם האלוהות: לאחר שלב הלמידה והעמידה באתגרים, הגיבור נפגש עם האלוהות: הוא מרגיש שעבר דרך חשובה ומשמעותית, הוא מרגיש כל יכול, אהבה עצומה וביטחון עצמי מוגבר. זה המקום להזכיר את הנחת היסוד “לאנשים יש את כל המשאבים כדי להשיג את התוצאות הרצויות להם”. לרגע נראה, שהגיבור הגיע למקום שלם ורצוי, אך מיד נראה את המשך הסיפור.
הפיתוי: בדיוק ברגע הזה, מגיע הפיתוי, שבו הגיבור נקרא לעזוב את דרך המסע ולחזור לדרך הישנה שלו. אפשר לחשוב על מצבים כאלו בחיינו – אנו נמצאים כבר, באמצע הדרך, עברנו דרך משמעותית, אך לפתע, יש לנו נפילה, נסיגה, חלומות וזיכרונות מהעולם הישן. יש לנו רצון לחזור לאזור הנוחות שלנו. לדוגמה, אדם, שהחליט להיגמל מסיגריות ובמשך כמה שנים חי נהדר ללא סיגריות, פתאום מגיע הגירוי, אולי בתקופת שפל, אולי ברגע קשה, שהוא רואה את חפיסת הסיגריות ואז הפיתוי מקבל חשיבות גבוהה מאוד: זהו רגע האמת, בו הגיבור צריך להחליט, אם עליו להישאר בדרכו החדשה או לחילופין, לחזור לדרך הישנה.
כפרה: ברגע שהגיבור הצליח להתגבר על הפיתוי, הוא מגיע לשלב הכפרה, שבו הוא מקבל אחריות על חייו. בשלב זה, הגיבור נלחם בשדים שהיו בחייו, הוא מצליח להתגבר על דמות שהיה איתה בקונפליקט, שלעיתים, החזיקה בכוח מסוים או בסוד שלו. לאחר שלב זה, הגיבור מתחיל להרגיש נקי ושלם יותר עם עצמו.
אלוהה: הגיבור עולה לדרגה רוחנית גבוהה יותר, אשר נקראת על פי יוסף קמפבל – אלוהה. הגיבור זוכה לידע חשוב ומיוחד, לאהבה, חמלה, ידע אלוהי, שלווה, אושר. זה אחד מרגעי הנחת בסיפור הגיבור. הוא יושב לרגע עם עצמו, מחייך בהנאה, מרוצה מהשינוי ומהדרך שעבר. מיד לאחר מכן, המסע שלו ממשיך.
גמול: רגע לפני שהמסע מסתיים, הגיבור מקבל את הגמול שלו, זה השלב שבו מעניקים לו את המדליה על ההצלחה במשימה שלו. יתכן שזה הרגע, עליו חלם הגיבור במהלך הדרך.
עכשיו, הגיע הזמן לחזור הביתה… בחלק האחרון של המסע יש דרך חזרה למקורות… אך, כפי הנראה, גם הדרך חזרה אינה תמיד פשוטה.
סירוב לחזרה: אנשים רבים, שזכו בהישג משמעותי בחייהם מדווחים על נפילת מתח משמעותית, על תחושת ריקנות. הסיבה לכך היא שהם צריכים לחזור לשגרה שלהם; יתכן שהשגרה תשתנה, אך היא עדיין שגרה. לכן, השלב הראשון בחזרה, הוא הסירוב לחזרה. הגיבור רוצה להישאר בעולם הישן, בעולם הפנטזיה – שבו הכל אפשרי והוא כל יכול, אך בשלב מסוים הוא מבין שאינו יכול להישאר שם לנצח.
בריחה קסומה: אנשי העולם המיוחד רוצים שהוא יישאר שם ולעיתים מלכודת הדבש הזאת יכולה להיות מסוכנת בשבילו. הגיבור מוצא דרך אחרת ומיוחדת בכדי לעזוב את העולם המיוחד ולחזור לעולם האמיתי.
חילוץ: לעיתים הגיבור מסתייע בחילוץ על ידי חברים או אנשים אחרים שעוזרים לו לצאת מהמצב הזה ולחזור לביתו המקורי.
חציית הסף: כרגע, הגיבור חוצה את הסף, אך הפעם מהעולם הלא מודע אל העולם המוכר והרגיל; הוא בודק כיצד לשלב, את חוכמתו ואת הכלים שהוא רכש, במהלך המסע שלו – בתוך חייו השגרתיים.
אדון שני העולמות: בסיום הוליוודי – הגיבור חי באיזון מלא, הוא מגיע לנירוונה ולרגיעה – המצב הזה נקרא ‘אדון שני העולמות’, שבו הוא מצליח לחיות בצורה שלמה, עם שני העולמות ואף לשלוט בהם בצורה נהדרת.
מנוחה: השלב האחרון בסיפור, שהוא גם השלב הראשון בסיפור הבא של הגיבור, הוא שלב המנוחה. הגיבור מסתכל על חייו, נהנה מהרגע, לא מתחרט על העבר ועדיין לא מסתכל אל העתיד.
סביר להניח, שהסיפור של הגיבור לא הסתיים: הוא עבר מסע מדהים, מסע התפתחות אישית, הוא חזר לא כמו שיצא למסע; אולם, ככל שיעבור הזמן, הוא ימצא שוב את הקריאה לפעולה, שתוציא אותו למסע הבא. ניתן לומר, שאלו הם חיינו… אנו חיים בשגרה מסוימת, עד שמגיעה אלינו קריאה לפעולה, רצון עז שגורם לנו לצאת מאזור הנוחות ולפסוע לעבר הרפתקה חדשה. החיים שלנו הם אין סוף הרפתקאות ובכל אחד מהמסעות האלו, אנו ממשיכים לגדול, להתפתח ולהשתנות.
אני מזמין אתכם לחפש את המסע הקרוב שלכם, מה ההרפתקה שאתם רוצים לצאת אליה? בעזרת הבנת מסע הגיבור, המסע יהיה מעניין, מיוחד ומסקרן ובעזרת ה- NLP, תוכלו לקבל כלים פרקטיים להצלחת המסע.
בהצלחה! 😊
1 מחשבה על “מסע הגיבור שלנו”
חנן יקר מסע הגיבור , מרתק על כל שלביו .
מציין התפתחות אישית לצד הרפתקאה .
מאד נהנתי לקרוא.