המפה אינה השטח!

נכתב ע”י רונית גולדברג

האם מצאתם את עצמכם פעם במצב של תקיעות בשל בעיה אישית שאיתה התמודדתם, ו/או בשל קונפליקט ביחסים עם הזולת?

האם חוויתם את התחושה המתסכלת של מצב “ללא מוצא”? את התחושה שנקלעתם למבוי סתום ואינכם מוצאים פתרון הולם לסיטואציה?

המאפיין הבולט ביותר של מצב תקיעות מעין זה הוא נקודת המבט המוגבלת שלנו על הסיטואציה. במצב כזה אנו נוטים לבחון את הדברים מפרספקטיבה מצומצמת ולכן אנו מתקשים לראות אופציות נוספות (הרי אם היינו יכולים לראותן, לא היינו תקועים). 

מה שמחמיר את תחושת התקיעות היא העובדה שפעמים רבות במצבים הללו יש לנו גם צורך חזק להוכיח את צדקתנו (מי מאיתנו אינו רוצה להרגיש “צודק”?), ואז אנו עסוקים בחיפוש הוכחות לצדקתנו, תופעה שמגבירה את תחושת המלכוד.

במצבים הללו הנחות היסוד של NLP יכולות להוות עבורנו כלי עזר נפלא ושימושי. האמונה בהנחות היסוד הללו היא הדרך ליציאה מהמלכוד הזה… הדרך לחופש פנימי ובין – אישי!  

מהן הנחות היסוד הללו ומהי משמעותן? 

הנחות היסוד הללו הן אוסף אמונות שימושיות, שלא הוכחו באופן מחקרי ואף אינן בהכרח נכונות מדעית. עם זאת, הניסיון האישי והמקצועי מוכיח שאם אנו מאמצים אותם כדרך חיים, השימוש בהן מגביר באופן ניכר את האפקטיביות של התנהלותנו בחיים ושל התקשורת הבין – אישית שלנו.

ניתן לבחור אם להאמין בהנחות הללו או לבטלן כלאחר יד, אך החיים מוכיחים שכאשר אדם מאמין בהנחות הללו ופועל לפיהן, הוא חווה העצמה וחופש פנימי והתקשורת הבין אישית שלו משתפרת. כאשר אנו מאמינים בהנחות היסוד הללו, הן הופכות להיות עבורנו מעין אמיתות חיים… יש לנו וודאות בכך שהן עובדות ! ! !

מאמר זה עוסק בהנחת היסוד הראשונה של ה – NLP: המפה אינה השטח!  

מה משמעות הדבר? מהי המפה ומהו השטח? 

קרה לכם שהסתכלתם במפה וראיתם בה את הדרך בצורה ברורה, אך כאשר הגעתם לשטח גיליתם שהמציאות שונה? – גם בחיים האישיים והבין אישיים זה קורה לנו כל הזמן. 

השטח הוא המציאות העובדתית, והמפה הינה החוויה הפנימית שלנו: המפה היא הפרשנות שלנו לגבי העובדות, או “הסיפור” שאנו מספרים לעצמנו על המציאות, ומאמינים בו כאילו הוא המציאות עצמה. 

למעשה, מה שאנו חושבים שזו המציאות, זו רק מפת המציאות. 

מהי המשמעות והרלוונטיות של הנחת היסוד הזו לגבי חיינו האישיים והבין – אישיים, ואיך מקדמת אותנו אמונתנו בה?

פעמים רבות אנו מתקשים להבחין בין עובדות לבין פרשנויות, וחווים את ה”מפה” כאילו היא ה”שטח”.

כאשר איננו ערים לכך ש”המפה אינה השטח”, אנו נקלעים לאין ספור אי הבנות וקונפליקטים. במערכות יחסים זה יכול להתבטא ב”קריאת מחשבות” של כוונות הצד האחר.

ההבנה שלכל אדם “מפה מנטאלית” ייחודית לו, שדרכה הוא חווה את המציאות, אך היא אינה המציאות עצמה, מאפשרת לנו לוותר על העמדה של “אני צודק”. 

כך אנו יכולים להתגמש ולהבין שיש דרכים נוספות לפרש את המצב שנתנו לו משמעות מסויימת וננעלנו עליה, מבלי לבחון אפשרויות נוספות.

למעשה, האמונה בהנחת היסוד הזו פותחת בפנינו אין ספור אפשרויות התייחסות לסיטואציה מסויימת בחיינו, ובכך מרחיבה את חופש הבחירה שלנו.

ההבחנה בין עובדות לבין פרשנויות, וההבנה שיש יותר מדרך אחת לפרש את המצב מעניקה לנו תחושת שליטה. השליטה במשמעויות שאנו נותנים לדברים היא למעשה שליטה בחיים! 

מעבר לכך, ההבנה שלכל אחד מפת מציאות ייחודית לו, עוזרת לנו לקבל את השונות של האחר מבלי לשפוט או לדון אותו ואת נקודת מבטו.

האמונה בהנחת היסוד הזו, מאפשרת לנו למעשה קבלה אמיתית של הזולת וחופש רגשי.

אתם מוזמנים לאמץ הנחת יסוד זו כאמונה מנחה ולהיווכח בעצמכם כיצד היא מקדמת אתכם בהתנהלותכם בחיים!!!

כתיבת תגובה

תהיו הראשונים לדעת

הרשמו עוד היום לניוזלטר של הלשכה

עוד מאמרים

אין הרשאה בצפיה בתוכן הנ"ל

לצפיה בתכנים אלו, הינך מוזמן להצטרך כחבר לשכה

דילוג לתוכן